Madordning

På Ballerup Ny Skole er alle elever en del af vores pædagogiske madordning.

Mandag til torsdag tilberedes, serveres, præsenteres og spises et sundt måltid mad i familiegrupper/spisegrupper – dog ikke i ugerne omkring lejrskolen.

Fredag er madpakkedag.

0. – 6. klasse spiser sammen i familiegrupper.

7. – 9. klasse spiser sammen i spisegrupper på tværs af de tre klasser i skolens overbygning.

En gang om måneden, i forbindelse med husmøderne, spiser alle elever i deres familiegrupper.

I forbindelse med skolens formiddagspause  – frugtpausen, får alle elever et stykke økologisk frugt.
Vi deltager i EU-skoleordningen for frugt, grønt og mælk, der er støttet med
EU-midler.

Madkultur

Eleverne skal have et godt og mættende måltid mad. Der laves mange velkendte retter, men det prioriteres også, at eleverne bliver præsenteret for nye råvarer, retter og smagsoplevelser. Eleverne skal smage på maden, de skal nødes, men ikke tvinges.

Eleverne laver, i samarbejde med skolens kok, den kommende uges menu.

Der kan laves særlige aftaler omkring en elev i forhold til allergi, kultur, over- og undervægt mv.

Der gøres en stor indsats for at undgå madspild.

Forældrene har ansvaret for elevernes madpakker, dog opfordres til, at der ikke lægges sukkerholdige ting i madkassen. Ej heller søde drikkevarer.

Eleverne må gerne have boller, kage og lignende med til uddeling, når de har fødselsdag.

Økologi

Der er fokus på, at madordningen er økologisk. Skolen har Det Økologiske Spisemærke i sølv.

Økologiprocenten er afhængig af menuens sammensætning. Kød og kødpålæg er sjældent økologisk. Fisk tæller ikke med i økologiregnskabet. Ellers købes andre råvarer stort set økologisk.

Måltiderne følger fødevarestyrelsens kostråd:

• Spis planterigt, varieret og ikke for meget.
    • Der serveres altid grøntsager, og vi har øget vores brug af bælgfrugter.
    • Der gøres meget ud af at sammensætte en varieret ugemenu, hvor der varieres fra dag til dag i forhold til valg af grøntsager, tilbehør, smag, farve og konsistens.
    • Vi er opmærksomme på ikke at give for store portioner. Man kan i stedet få to gange.
  • Spis flere grøntsager og frugter
    • Grøntsager udgør som udgangspunkt en tredjedel af måltidet.
    • Der er frugt til alle børn kl. 9.30 hver dag.
  • Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
    • Der gøres en indsats for at der serveres mere bælgfrugter, fisk,  æg, og en mindre mængde kød. Ikke kun for vores sundhed, men også for klimaet.
  • Spis mad med fuldkorn
    • Der vælges fuldkornsprodukter af brød, pasta og ris. Der varieres med kartofler.
  • Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
    • Der  bruger fortrinsvist planteolie eller produkter baseret på planteolier til stegning og bagning, der suppleres med frø og en sjælden gang nødder.
    • Vi bruger på skolen hovedsageligt magre mælkeprodukter.
  • Spis mindre af det søde, salte og fede
    • Det er vigtigt, at maden smager af noget og smager godt, så vi bruger megen tid på at smage maden til også med salt. Vi minimerer saltforbruget ved at købe meget få færdigfremstillede varer.
    • Vi bruger minimalt sukker til madlavningen og bruger fortrinsvist vegetabilske fedtstoffer til stegning og bagning.
  • Sluk tørsten i vand
    • Der serveres kun vand til maden.

At eleverne lærer at lave og indtage et sundt og velsmagende måltid i et positivt og åbent fællesskab samme med andre.

At eleverne lærer at deltage i et arbejdsfællesskab, hvor de sammen skal sørge for, at der er mad til alle elever. De lærer at arbejde med en deadline, fordi maden skal være færdig på et bestemt tidspunkt.

De lærer at vise hensyn, tage ansvar og modtage og give kritik.

Arbejdet i køkkenet giver eleverne mulighed for at udvikle deres fin- og grovmotorik.

Eleverne får kendskab til basale køkkentekniske færdigheder indenfor hygiejne, råvarekendskab, tilberedningsmetoder og rengøring/opvask.

Frokost serveres mandag, tirsdag, onsdag, torsdag. Fredag har eleverne madpakker med.

Kl. 10.00 får alle elever frugt.

Frokosten serveres dagligt mellem 11.30 og 12.00, hvorefter der udføres pligter frem til klokken 12.30.

Der er en kok tilknyttet køkkenet.

Kok: Maiken Gotlieb Wilhelmsen

Familiegrupperne skiftes til at planlægge en ugemenu i samarbejde med kokken.

Menuen udarbejdes efter fastsatte rammer med hensyntagen til fødevarestyrelsens kostråd.

Familiegruppernes medlemmer kommer efterfølgende på skift i køkkenet for at tilberede og servere maden. Herefter er en ny gruppe med til opvask i køkkenet.

Eleverne er med til at lave en daglig fordeling af ressourcer til løsning af de forskellige opgaver.

Ugens menuplan skrives på hjemmesiden umiddelbart før ugestart.